Folosit de armatele din zeci de ţări şi fabricat până azi în 4.500 de exemplare, avionul F-16 Fighting Falcon a fost dezvoltat iniţial, la finalul anilor ’70, pentru aviaţia militară americană, având calităţi deosebite, căci poate fi atât avion de vânătoare, cât şi bombardier.
Mugurel Manea a absolvit Liceul de Artă din Oradea şi a început imediat să lucreze ca decorator, întâi pentru o firmă bihoreană, iar apoi, timp de aproape 10 ani, în străinătate. De curând, s-a întors în ţară şi a primit un job inedit, acela de a crea decoraţiuni tematice pentru cel mai mare complex de vacanţă din staţiunea Bran, cu zone de locuit şi de agrement, unde s-a şi mutat împreună cu soţia în urmă cu un an.
În afară de decoraţiuni Mugurel a avut o altă pasiune de mic: avioanele. „Am văzut nişte machete la un unchi şi cred că am rămas marcat. Din clasa a doua am început să le construiesc şi eu”, afirmă el.
Primele încercări, după cum era de aşteptat, au fost timide, cu modele simple din lemn, care nu zburau. Dar, pe măsură ce a crescut, Mugurel a învăţat tot mai multe despre aeromodele şi cum funcţionează acestea. „La început am construit modele cu motoraşe mici, de 2,5 centimetri, care mergeau cu alcool, după aceea modele cu motoare pe benzină, toate controlate cu radiocomandă”, spune pasionatul.
Cel mai mare proiect este, însă, unul recent, cu care a făcut senzaţie la o întâlnire a pasionaţilor de aeromodele ţinută la finalul verii în judeţul Dâmboviţa, la Pucioasa. Este vorba despre un F-16 Fighting Falcon, celebrul avion de vânătoare creat pentru aviaţia militară din Statele Unite.
Sursa foto: facebook.com/maneamugurel
Mugurel a lucrat timp de două luni la construcţia aeromodelului care să imite cât mai fidel „vânătorul” americanilor, dar să şi fie funcţional. „Am studiat mai multe avioane, dar atunci când construiesc unul mă concentrez doar pe acel model. Pentru F-16 am avut un fuselaj gata făcut, după care am realizat matriţe. Le-am modificat apoi astfel încât să imite avionul de vânătoare”, explică el.
Pentru a rezista la viteze mari, Mugurel a făcut avionul din fibră de sticlă, cu aripile goale pe dinăuntru, ca să fie mai uşoare. I-a ieşit un aeromodel lung de 1,80 metri, cu aripi de 1,30 metri, şi o greutate de circa 8 kilograme.
Macheta F16 este una complet funcţională. „Aeromodelele merg ca avioanele adevărate. Modelul la care am lucrat eu are motorul cu reacţie în miniatură, care merge pe kerosen, exact ca şi cel real”. Viteza maximă pe care o poate atinge? 300 kilometri pe oră.
După mai multe teste, avionul bihoreanului a zburat fără probleme deasupra unui câmp, controlat prin radiocomandă. Un aeromodel similar celui construit de Mugurel ar costa, spune acesta, 3-4.000 de euro. Următorul proiect va fi tot o machetă a unui avion F-16, însă de data aceasta finisată până la cele mai mici detalii.
Sursa: eBihoreanul